Meld je aan voor de themadag
Slim verhuren van je gebouw(en)
Op maandag 19 januari vindt een themadag plaats, bedoeld voor beheerders, kerkrentmeesters en betrokkenen bij kerkgebouwen, die willen ontdekken hoe hun gebouw méér kan betekenen – spiritueel, maatschappelijk én financieel. Een dag vol inspiratie en toerusting, zodat de exploitatie van kerkgebouwen verbetert, kerkgebouwen behouden blijven en het werkgeverschap en werkplezier wordt bevorderd. Samen bouwen we aan een netwerk, zodat we elkaar weten te vinden voor raad en daad.
Tijdens deze dag ontdek je de kracht van jouw kerkgebouw, word je geïnspireerd door praktijkverhalen van collega-beheerders, werk je aan toekomstbestendig werkgeverschap (speciaal voor kerkrentmeesters) en versterk je je netwerk.
| Datum: | maandag 19 januari 2026 |
| Tijd: | 10.30 – 15.30 uur |
| Plaats:
|
De Koningshof/Maartenskerk, Kerkplein 1, 3941 HG te Doorn (Meer info over reizen per auto en OV en parkeren: www.koningshofdoorn.nl/route-en-parkeren/) |
| Prijs:
|
€ 99,- per persoon. (factuur volgt na inschrijving) (Kom je als beheerder samen met je kerkrentmeester, dan is het 2e ticket voor de kerkrentmeester gratis.) |
> Klik hier om je aan te melden
Programma
| 10.30 uur | Inloop met koffie en thee |
| 10.45 uur | Opening programma en welkom |
| 11.05 uur | Panelgesprek met 3 voorbeeldverhalen |
| van beheerders/kerkrentmeesters | |
| 11.50 uur | Verwerking panelgesprek |
| 12.30 uur | Lunch |
| 13.15 uur | Workshopronde 1 |
| 14.10 uur | Workshopronde 2 |
| 15.00 uur | Slot/afronding |
| 15.30 uur | Afsluiting met hapje en drankje |
Workshops
Tijdens de lunch kun je voor twee workshops kiezen, zodat je zelf bepaalt welke workshops je wilt volgen. De volgende interessante workshops worden aangeboden:
Hoe geef je als vrijwillig kerkrentmeester leiding aan een betaalde beheerder?
De aansturing van de meeste beheerders wordt gedaan door het college van kerkrentmeesters. Een college van mensen die zich vrijwillig voor de kerk inzetten. Tegelijk vraagt de aansturing om goed werkgeverschap, zoals een jaarcyclus van gesprekken, onderling overleg en afstemming en heldere rollen en verantwoordelijkheden. Wat mag je hierin van elkaar verwachten? In deze workshop geeft Karin Smit, voor zowel kerkrentmeester als beheerder, praktische tips en ideeën voor een goed werkklimaat.
door: Karin Smit-van den Berg, Teamleider HR & Ondersteuning, Protestantse Kerk Amsterdam.
Hoe werf en motiveer je vrijwilligers?
In deze workshop wordt ingegaan op de aspecten waarop jij als bestuurder of vrijwilligerscoördinator invloed hebt: kerkgebouw, vrijwilligers en bestuur. Maar hoe smeed je deze drie factoren tot een mooie eenheid? In deze workshop neemt Adam je mee in goed vrijwilligersbeleid, het aanbieden van aantrekkelijk vrijwilligerswerk en het geven van waardering aan vrijwilligers in en rondom je gebouw.
door: Adam van Bergeijk, adviseur/trainer van de Nederlandse organisatie vrijwilligerswerk (NOV)
Hoe kan het (kerk)gebouw dienend zijn aan de missie van de kerk?
Als kerkenraad heb je vast al eens een beleidsplan geschreven of nagedacht over de visie. Je weet wie je wilt zijn. Hoe kan het (kerk)gebouwen hier dienend aan zijn? Of beter nog, hoe kan de inzet en verhuur van het kerkgebouw actief bijdragen aan de opgestelde plannen? En hoe smeed je visie, financiën en beheer tot één haalbaar plan? Maarten Atsma heeft veel ervaring met deze processen in de kerkgebouwen van Amsterdam opgedaan en deelt deze graag in deze workshop breder uit.
door: Maarten Atsma (Projectleider Kerkgebouwen, Protestantse Kerk Amsterdam)
wat is slim verhuren en hoe doe je dat in jouw situatie?
Je hebt een gebouw, dat je graag professioneler wilt beheren en/of benutten. Hoe pak je dat als beheerder/college aan? Hoe kun je de (eerste) stappen zetten om je bedrijfsvoering te optimaliseren? Hoe kunnen zaken slimmer? Zijn er ook andere verdienmodellen mogelijk en wat vraagt dat? Jaco Vonk heeft dit proces met hun locatie doorlopen en reikt je concrete stappen aan voor jouw gebouw.
door: Jaco Vonk (beheerder/bedrijfsleider vergadercentrum De Schakel Nijkerk)
Hoe kom je door de kerkenvisie in gesprek met de overheid?
In meer dan 220 burgerlijke gemeenten zijn in de voorbije jaren kerkenvisies opgesteld. Daardoor is er ook beter en meer contact gekomen tussen burgerlijke overheid en kerkeigenaren. Hoe kan deze kerkenvisie en dit contact behulpzaam zijn bij de vraagstukken die je als beheerder hebt? Denk hierbij aan het omgevingsplan, wet- en regelgeving, rond gebruik en bijbestemming of (commercieel) nevengebruik van het kerkgebouw. Deze workshop reikt je hiervoor inzichten en concrete handvatten aan.
door Klaas Telgenhof, voormalig loods herbestemming monumenten van de provincie Noord-Holland.
Hoe kom je aan huurders?
Voor wie is jouw gebouw interessant? Wie zou dat wel willen huren? Waar vind je deze huurders en hoe maak je de mogelijkheden van je gebouw bekend? Wat is de kracht van netwerken? Oftewel, hoe kom je aan een goed gevulde agenda met passende huurders?
Martijn van den Dobbelsteen geeft in deze workshop jou (beheerder of kerkrentmeester) bruikbare tips om aan een krachtig netwerk van huurders op te bouwen.
door Martijn van den Dobbelsteen, beheerder Muiderkerk te Amsterdam
Welke veranderingen spelen er in het werken op het kerkelijk erf?
Werken op het kerkelijk (para commerciële) erf, dat is een bijzondere plek. Wat zijn de kansen voor de vrijwillige werkgever en de professionele werknemer? En wat de valkuilen?. Nu en voor in de toekomst. Hoe te communiceren tussen kerkrentmeesters en beheerders? En dat in een krimpmarkt van bestuurders en professionals.
door Dirk de Vogel, adviseur Zorg & Welzijn van CNV Kerk & Ideëel