Ledenbijdrage VKB dienstverlening 2025
Op de Ledenraad van 1 maart jongstleden zijn de onderstaande ledenbijdragen voor de VKB-dienstverlening vastgesteld. Belangrijk is dat we per 2025 de overgang zullen maken naar een regulier boekjaar van 1 januari tot en met 31 december. Tot en met 2024 hanteerde de VKB een verschoven boekjaar lopend van 1 april tot en met 31 maart. Deze aanpassing heeft tot gevolg dat het boekjaar 2025 slechts 9 maanden zal beslaan. De hoogte van de contributie is daar ook op aangepast.
De totale opbrengst van de ledenbijdragen is voor 2025 gesteld op 2,5 % (en konden we door kostenbesparing laten afwijken van de eerder gecommuniceerde 3% conform de opgestelde meerjarenraming 2023-2027). Maar omdat het aantal leden in omvang lokaal als door fusies tussen leden krimpt, ligt de effectieve stijging van de ledenbijdragen op gemiddeld 4,5%. Gemiddeld met nadruk gezegd, want we hebben bij de nieuwe tarieven ook de wens van de ledenraad doorgevoerd, omdat voor de leden van kleinere omvang (tot 1000 leden) extra staffels in te voeren. Tevens zijn de staffels nu progressiever van opbouw. Dat betekent dat de wat grotere plaatsen meer dan het gemiddelde van 4,5 stijgen. Dit betreft enkel de tarieven op jaarniveau. Omdat er zoals gezegd sprake is van een verkort boekjaar 2025 betaalt u voor dit kalenderjaar dus ¾ van dit jaarbedrag. Goed om in uw prognoses en begroting 2026 met 133% van het factuurbedrag 2025 te rekenen.
In het afgelopen jaar hebben we de dienstverlening behoorlijk kunnen uitbouwen en gewerkt aan de zichtbaarheid van de VKB Kerkrentmeesters. Het gerestylede magazine Kerkbeheer, de VKB App nu al bijna 2300 actieve gebruikers, de Podcast ‘Collectieve Wijsheid’, de online kennisbank (i.s.m. de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland) zijn daar concrete uitingen van. En steeds vaker adviseren we onze leden fysiek of middels Microsoft Teams op de uitdagingen waar ze in het kerkbeheer voor staan. En natuurlijk blijven wij als bureau in Dordrecht telefonisch en per e-mail uw vragen van een deskundig en kosteloos advies voorzien.
We hebben de omschakeling gemaakt naar een netwerkvereniging. Inmiddels hebben we bijna 100 kerkrentmeesters bereid gevonden om ons een paar keer per jaar van feedback en signalen te voorzien. Meer over wie wij zijn en wat we doen vindt u in ons meerjarenplan Samen sterk de toekomst in en in ons merkboekje.
In het 2025 zullen we aanvullend op de bovenstaande activiteiten een drietal projecten nader invullen, waarmee we u van dienst willen zijn: Veiligheid in en om het kerkgebouw, ondersteuning beheer kerkelijke begraafplaats en samenwerking kerkelijke bureaus. Kortom: u krijgt nog steeds waar voor uw geld.
Dit zijn de nieuwe tarieven voor 2025, die medio april gefactureerd zullen worden. De ledenbijdrage voor 2025 is gebaseerd op een progressievere staffel, die uitgaat van het aantal doop- en belijdende leden per lid, en kent de volgende opbouw (bedrag in euro’s):
Abonnementen Kerkbeheer
Wat betreft de abonnementskosten voor de toezending van Kerkbeheer naar leden voor zover ze de toezending op basis van lidmaatschap te boven gaan, betaalt u per (extra) abonnement: €46,95 per jaar (excl. btw). U ziet het aantal betaalde abonnementen uitgesplitst op factuur terug. Genoemde prijs geldt tevens voor de abonnementen van niet-leden.