Lokale geldwerving: communicatie van het hart!
Misschien heb jij deze dagen wel één van de inspiratiewebinars van Actie Kerkbalans gevolgd. Of een kijkje genomen in hun nieuwe webshop. Voor veel gemeenten is deze periode het startschot voor de intensieve voorbereidingen voor een succesvolle Actie Kerkbalans tussen 10 en 25 januari 2026. Dat betekent: folders uitkiezen, wervingsbrieven schrijven, vrijwilligers motiveren. Dit vraagt om planning èn doorzettingsvermogen. Maar laten we bij al die logistiek de essentie niet vergeten. Waarom doen we Actie Kerkbalans? Waarom blijft lokale geldwerving zo cruciaal?
Het fundament onder je gemeente
De cijfers zijn indrukwekkend: tijdens de twee weken van Actie Kerkbalans wordt er bij de twee grootste kerkgenootschappen in Nederland nog altijd ruim 200 miljoen euro aan lokale toezeggingen binnengehaald. Daarmee is het één van de grootste en succesvolste geldwervingscampagnes van ons land. Lokale geldwerving is het fundament onder je gemeente. In tijden van afnemende ledentallen en vermogensinkomsten wordt geldwerving steeds belangrijker voor het in stand houden van de plaatselijke gemeenten.
Waarom lokaal geven het verschil maakt
Geven aan je lokale gemeente is iets anders dan geven aan een goed doel. Het is investeren in wat dichtbij is, in wat je zelf – of jouw (klein)kinderen – ervaren als waardevol geschenk. Een plek om op adem te komen, de handen die je vasthouden in moeilijke tijden, een luisterend oor, de plek waar je geloof mag vieren met anderen. Juist die persoonlijke waarde van de kerk vormt een belangrijke motivatie om een financiële bijdrage te leveren. Toch is geven voor veel gemeenteleden geen automatisme meer, zeker voor jongere leden niet. Lang niet altijd is dit omdat ze niet wíllen geven, maar omdat niet weten waarom en hoeveel ze moeten geven. Het aan ons als kerkrentmeesters om helder te communiceren waarom de gemeente ertoe doet en wat de parels zijn van ons kerkenwerk. Hierbij geldt: hoe concreter, hoe beter; en hoe dichterbij het hart, hoe hoger de opbrengst.
Van administratie naar fondswerving
Geldwerving is veranderd. Van een administratief proces, waarbij we leden herinneren aan hun verantwoordelijkheid, naar een n fondsenwervingsproces. Dat klinkt misschien wat technisch, maar het betekent vooral dit: vertel het verhaal van je gemeente. Geef mensen een heldere reden waarom ze moeten geven. Communiceer je verhaal op een aantrekkelijke wijze. En als je dat zelf lastig vindt om te vertellen, vraag dan anderen uit de gemeente dit te doen (de voorganger, de persoon achter de streaming, een jongere die de club bezoekt). Laat zien wat kerkleden, maar ook de maatschappij, als waardevol geschenk van de kerk ervaren. Laten we in het verzoek om geld het HART van het geloof communiceren.
Podcast ‘Tussen geloven en stenen’
Ik sprak in de podcast ‘Tussen geloven en stenen’ over de vraag ‘waar beheer je voor?’. Is het enkel techniek, onderhoud en cijfers? Of gaat het uiteindelijk om een plek waar mensen samenkomen, delen en hoop vinden? Kerkgemeenschappen zijn méér dan stenen, en het beheer van middelen is méér dan het sluitend krijgen van een begroting. Geldwerving is een gelovige activiteit: het gaat om het doorgeven van wat wij ontvangen hebben aan de volgende generatie en het bouwen aan betekenisvolle plekken die zowel binnen als buiten de gemeente waarde hebben.
Samen verantwoordelijk, ook voor geld
Lokale geldwerving, zoals Actie Kerkbalans, is zo krachtig omdat je mensen kunt betrekken. Als kerkrentmeesters dragen we verantwoordelijkheid voor het beheer, maar ook voor het zichtbaar maken van wat er mogelijk is wanneer mensen bijdragen. In de podcast deelde ik hoeveel kansen er liggen in het zoeken naar nieuwe vormen van samenwerking. Met een vriendenstichting kunnen we bestuurlijke kracht van buiten de kerk inzetten en een breed draagvlak creëren voor het behoud en de toekomst van ons kerkgebouw. Laat in je Actie Kerkbalans, in je geldwerving zien hoe je als college van kerkrentmeesters bouwt aan verbinding, niet alleen met gemeenteleden, maar óók met buurtgenoten, ondernemers, of maatschappelijke organisaties.
Met geloof en plezier aan de slag
De voorbereidingen voor Actie Kerkbalans zijn niet alleen praktisch, ze vragen ook om inspiratie en bezieling. Laat je als kerkrentmeester versterken door het gelovige besef dat geldwerving méér is dan administreren; het is het levend houden van plekken waar mensen samenkomen, vieren, en groeien.
Meer over de inspiratie achter deze blog? Beluister het volledige interview met Joost Schelling in de podcast ‘Tussen Stenen en Mensen’.