Organisatie VKB

De vereniging wordt geleid door een bestuur van 7 leden, die verantwoordelijk zijn voor de aansturing van de vereniging en het verenigingsbureau te Dordrecht. Het bestuur legt verantwoording af van haar werkzaamheden in de ledenraad. In deze vergadering worden ook beleidsplan, begroting en jaarrekening goedgekeurd, en het jaarverslag vastgesteld. De ledenraad is het hoogste orgaan van de vereniging en bestaat uit 2 leden uit elke VKB-regio. Zo’n regio valt samen met een van de elf classes van de Protestantse Kerk in Nederland. In totaal bestaat de ledenraad uit 22 leden, die elk een secundus kennen. In de regel komt de ledenraad 2x per jaar (voorjaar en najaar) bijeen. De ledenraad heeft als taak om het bestuur van de vereniging te controleren en te adviseren, evenals het bevorderen van de transparantie en communicatie binnen de organisatie.

Gezocht: Bestuursleden VKB Kerkrentmeesters

Ben jij toe aan een inhoudelijke en verbindende uitdaging in en voor het kerkbeheer?  

VKB Kerkrentmeesters zoekt inspirerende bestuursleden die samen met bestuur, ledenraad en bureau willen bouwen aan de toekomst van het kerkbeheer in onze Protestantse kerk. Begin 2026 zullen twee van de huidige bestuursleden terugtreden en is er ruimte voor zeker 2 nieuwe bestuursleden. 

Als bestuurslid ben je strategisch verantwoordelijk voor het landelijk beleid, ben je betrokken op een van de vier inhoudelijke themavelden van het kerkbeheer (geld, gebouwen, mensen, organisatie) en denk je mee over innovatieve en toekomstgerichte oplossingen. VKB Kerkrentmeesters biedt een warm netwerk van deskundige vrijwilligers en professionals en de kans echt impact te maken op de continuïteit en ontwikkeling van het beheer en rentmeesterschap in kerkelijke gemeenten. 

Ben jij vertrouwd met besturen, voel je je betrokken bij kerkbeheer, en wil je bijdragen aan een professionele, ambitieuze vereniging? Beschik jij over analytisch vermogen, durf je het gesprek aan te gaan en weet je anderen te motiveren voor verandering? Dan nodigen we je van harte uit om te reageren! 

VKB Kerkrentmeesters stimuleert diversiteit in haar bestuur en nodigt nadrukkelijk jongere (50-) en vrouwelijke kandidaten uit. Meer informatie over de procedure of het gewenste profiel? Klik op de tegel ‘vacature’ hieronder of neem contact op met het bureau van VKB Kerkrentmeesters of rechtstreeks met Joost Schelling, j.schelling@kerkrentmeester.nl.

Samen sterk de toekomst in – versterk ons bestuur!

Bestuursleden

Rik Buddenberg

Voorzitter

Huib van der Burg

Penningmeester

Piet van den Boogaart

Secretaris, 2e penningmeester

Gerben van Dijk

Vice-voorzitter

Karin Sommer-de Vries

2e secretaris

André Lorier

Lid

Lars Kramer

Lid

Vacature

Klik hier voor de profielschets

Regio’s

De 11 VKB regio’s worden dus vertegenwoordigd in de ledenraad. Daarnaast houdt de VKB contact met een vaste groep contactpersonen per regio. Samen vormen zij de ogen en oren in het land. Elke regio heeft een eigen open groep in de VKB App, waar leden op regionaal niveau in contact kunnen komen met elkaar voor het uitwisselen van vragen en ervaringen.

Voor 2025 was de VKB georganiseerd in afdelingen. Lees hier meer over de rijke historie van deze afdelingen.

Landelijke VKB-commissies

De VKB kent verschillende commissies:

  • Expertgroep gebouwen
  • Commissie Beheer Kerkelijke Begraafplaatsen (CBKB)
  • Commissie Orgelzaken (COZ)
  • Bestuurscommissie Mensen (BCM)
  • Communicatieraad

Commissieleden worden door het bestuur benoemd. Je kunt in contact komen met een commissie via het bureau van de VKB.